Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Są oferty w przetargu na rewitalizację linii kolejowej Kartuzy – Lębork

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
25-03-2025
Ostatnia modyfikacja:
25-03-2025
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Są oferty w przetargu na rewitalizację linii kolejowej Kartuzy – Lębork
fot. SzymSzy (Wikimedia Commons) / lic. CC BY-SA 4.0
PKP Polskie Linie Kolejowe otworzyły oferty w przetargu na rewitalizację linii kolejowej nr 229 na fragmencie łączącym Kartuzy, Sierakowice, Linię i Lębork. Każda z nich mieści się w kosztorysie zamawiającego, a najtańszą złożył Torpol. Inwestycja będzie miała duże znaczenie zarówno dla rozwoju Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, jak i zapewnienia dostępu kolejowego do planowanej elektrowni jądrowej.

Linia kolejowa nr 229, łącząca Pruszcz Gdański i Łebę przez Kolbudy, Żukowo, Kartuzy, Sierakowice, Linię, Lębork i Nową Wieś Lęborską, liczy ponad 134 kilometry długości. Obecnie jest ona eksploatowana w ruchu pasażerskim przez cały rok na krótkim odcinku, łączącym posterunek odgałęźny Glincz na linii kolejowej nr 201 z Kartuzami. Między Lęborkiem a Łebą pociągi pasażerskie uruchamiane są tylko w sezonie letnim. Od lat rozważana była rewitalizacja odcinka Kartuzy – Sierakowice, co umożliwiłoby rozwinięcie połączeń w ramach Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w głąb Kaszub. Formalnie rzecz biorąc, Sierakowice to wieś, jednak z ludnością na poziomie 8 tys. z tendencją wzrostową staje się de facto ośrodkiem miejskim.

Nieoczekiwanie perspektywę powrotu kolei do Sierakowic przybliżyły przygotowania do budowy elektrowni jądrowej. Pierwsza elektrownia jądrowa w Polsce ma powstać w lokalizacji Lubiatowo-Kopalino w gminie Choczewo w powiecie wejherowskim, w niemal bezpośrednim sąsiedztwie Morza Bałtyckiego. W ramach programu budowy drogowej, kolejowej i morskiej infrastruktury dostępowej do miejsca planowanej inwestycji przewidziano aż 2,8 mld zł na inwestycje kolejowe. Głównym korytarzem dostępowym do elektrowni jądrowej będzie ciąg Wejherowo – Gniewino – Choczewo – Elektrownia Jądrowa – linia kolejowa nr 229, powstały w wyniku modernizacji linii kolejowej nr 230 wraz z elektryfikacją i budowie nowych fragmentów.

Także linia kolejowa nr 229 pomiędzy Łebą, Nową Wsią Lęborską a Lęborkiem ma zostać zmodernizowana i zelektryfikowana. Pod koniec ubiegłego roku PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły natomiast przetarg na realizację w systemie “projektuj i buduj” rewitalizacji linii kolejowej nr 229 na fragmencie łączącym Kartuzy, Sierakowice, Linię i Lębork. Korzyści z tytułu realizacji tej inwestycji będzie wiele. Oprócz wspomnianego rozwoju połączeń PKM z Trójmiasta w kierunku Sierakowic możliwe będzie zapewnienie alternatywnego dostępu do elektrowni jądrowej, z pominięciem linii kolejowych nr 202 i 230, co mogłoby mieć niebagatelne znaczenie w kontekście płynności dostaw uranu w sytuacji zakłóceń w ruchu na “bazowym” korytarzu.

PKP PLK wyceniły realizację zadania, obejmującego rewitalizację liczącego ok. 60 kilometrów długości fragmentu, na ok. 1,1 mld zł w ujęciu brutto, przy czym ok. 1 mld zł stanowi zakres podstawowy, a ok. 100 mln zł – kwota warunkowa. Zainteresowanie wykonaniem przedsięwzięcia jest dość duże. Oferty złożyło bowiem aż 6 podmiotów. Co więcej, każda z nich została wyceniona na kwotę mieszczącą się w kosztorysie zamawiającego. Najtańszą ofertę złożył Torpol, który oczekuje jedynie 625 mln zł. Na nieco większą kwotę, tj. 664 mln zł, realizację zadania wyceniło Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe.

Konsorcjum Mirbudu i Przedsiębiorstwa Budownictwa Specjalistycznego Transkol oferuje z kolei wykonanie zadania za 713 mln zł, zaś konsorcjum Aldesa Construcciones oraz Coalvi za 721 mln zł. Najdroższe oferty złożyły konsorcjum Zakładu Robót Komunikacyjnych – DOM w Poznaniu i Alusty (801 mln zł) oraz Budimex (ponad 826 mln zł). Wybrany wykonawca po zawarciu umowy z PKP PLK ma przygotować do 2026 roku dokumentację projektową dla przedsięwzięcia oraz wykonać roboty budowlane do 2029 roku. Przypomnijmy, że Ministerstwo Przemysłu przyznało temu zadaniu status inwestycji towarzyszącej budowie elektrowni jądrowej.

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

180 mld zł na inwestycje kolejowe. Jaka struktura wydatków?

Prawo i polityka

Ważny wyrok TSUE dla ochrony europejskiego rynku zamówień publicznych

Prawo i polityka

Umowa na remont linii kolejowej do Ciechocinka podpisana

Infrastruktura

PKP PLK: 17,5 mld zł w ogłoszonych przetargach w tym roku

Infrastruktura

PKP PLK: 17,5 mld zł w ogłoszonych przetargach w tym roku

inf. PKP PLK, oprac. ms. 07 października 2024

Zobacz również:

180 mld zł na inwestycje kolejowe. Jaka struktura wydatków?

Prawo i polityka

Ważny wyrok TSUE dla ochrony europejskiego rynku zamówień publicznych

Prawo i polityka

Umowa na remont linii kolejowej do Ciechocinka podpisana

Infrastruktura

PKP PLK: 17,5 mld zł w ogłoszonych przetargach w tym roku

Infrastruktura

PKP PLK: 17,5 mld zł w ogłoszonych przetargach w tym roku

inf. PKP PLK, oprac. ms. 07 października 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5