PKP Polskie Linie Kolejowe otworzyły oferty w przetargu na rewitalizację linii kolejowej nr 229 na fragmencie łączącym Kartuzy, Sierakowice, Linię i Lębork. Każda z nich mieści się w kosztorysie zamawiającego, a najtańszą złożył Torpol. Inwestycja będzie miała duże znaczenie zarówno dla rozwoju Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, jak i zapewnienia dostępu kolejowego do planowanej elektrowni jądrowej.
Linia kolejowa nr 229, łącząca Pruszcz Gdański i Łebę przez Kolbudy, Żukowo, Kartuzy, Sierakowice, Linię, Lębork i Nową Wieś Lęborską, liczy ponad 134 kilometry długości. Obecnie jest ona eksploatowana w ruchu pasażerskim przez cały rok na krótkim odcinku, łączącym posterunek odgałęźny Glincz na linii kolejowej nr 201 z Kartuzami. Między Lęborkiem a Łebą pociągi pasażerskie uruchamiane są tylko w sezonie letnim.
Od lat rozważana była rewitalizacja odcinka Kartuzy – Sierakowice, co umożliwiłoby rozwinięcie połączeń w ramach Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w głąb Kaszub. Formalnie rzecz biorąc, Sierakowice to wieś, jednak z ludnością na poziomie 8 tys. z tendencją wzrostową staje się de facto ośrodkiem miejskim.
Nieoczekiwanie perspektywę powrotu kolei do Sierakowic przybliżyły przygotowania do budowy elektrowni jądrowej. Pierwsza elektrownia jądrowa w Polsce ma powstać w lokalizacji Lubiatowo-Kopalino w gminie Choczewo w powiecie wejherowskim, w niemal bezpośrednim sąsiedztwie Morza Bałtyckiego.
W ramach programu budowy drogowej, kolejowej i morskiej infrastruktury dostępowej do miejsca planowanej inwestycji przewidziano aż 2,8 mld zł na inwestycje kolejowe. Głównym korytarzem dostępowym do elektrowni jądrowej będzie ciąg Wejherowo – Gniewino – Choczewo – Elektrownia Jądrowa – linia kolejowa nr 229, powstały w wyniku modernizacji linii kolejowej nr 230 wraz z elektryfikacją i budowie nowych fragmentów.
Także linia kolejowa nr 229 pomiędzy Łebą, Nową Wsią Lęborską a Lęborkiem ma zostać zmodernizowana i zelektryfikowana. Pod koniec ubiegłego roku PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły natomiast
przetarg na realizację w systemie “projektuj i buduj” rewitalizacji linii kolejowej nr 229 na fragmencie łączącym Kartuzy, Sierakowice, Linię i Lębork. Korzyści z tytułu realizacji tej inwestycji będzie wiele. Oprócz wspomnianego rozwoju połączeń PKM z Trójmiasta w kierunku Sierakowic możliwe będzie zapewnienie alternatywnego dostępu do elektrowni jądrowej, z pominięciem linii kolejowych nr 202 i 230, co mogłoby mieć niebagatelne znaczenie w kontekście płynności dostaw uranu w sytuacji zakłóceń w ruchu na “bazowym” korytarzu.
PKP PLK wyceniły realizację zadania, obejmującego rewitalizację liczącego ok. 60 kilometrów długości fragmentu, na ok. 1,1 mld zł w ujęciu brutto, przy czym ok. 1 mld zł stanowi zakres podstawowy, a ok. 100 mln zł – kwota warunkowa. Zainteresowanie wykonaniem przedsięwzięcia jest dość duże. Oferty złożyło bowiem aż 6 podmiotów. Co więcej, każda z nich została wyceniona na kwotę mieszczącą się w kosztorysie zamawiającego. Najtańszą ofertę złożył Torpol, który oczekuje jedynie 625 mln zł. Na nieco większą kwotę, tj. 664 mln zł, realizację zadania wyceniło Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe.
Konsorcjum Mirbudu i Przedsiębiorstwa Budownictwa Specjalistycznego Transkol oferuje z kolei wykonanie zadania za 713 mln zł, zaś konsorcjum Aldesa Construcciones oraz Coalvi za 721 mln zł. Najdroższe oferty złożyły konsorcjum Zakładu Robót Komunikacyjnych – DOM w Poznaniu i Alusty (801 mln zł) oraz Budimex (ponad 826 mln zł). Wybrany wykonawca po zawarciu umowy z PKP PLK ma przygotować do 2026 roku dokumentację projektową dla przedsięwzięcia oraz wykonać roboty budowlane do 2029 roku. Przypomnijmy, że Ministerstwo Przemysłu przyznało temu zadaniu status inwestycji towarzyszącej budowie elektrowni jądrowej.